Tuesday 25 October 2011

Run Linux ubuntu in your android..(Root user only)

OK kali ini saya akan ajar cara run linux ubuntu dalam android..ianya seperti run linux ubuntu live cd la..ok mula-mula2 download file ubuntu di link ni...2shared.com link  .....Dan langkah seterusnya cari applikasi yang saya sebutkan disini....

Applikasi yang perlu dicari dimarket :
1)Terminal emulator.
2)Android VNC
3)File ubuntu tadi yg mngandungi ubuntu.img, ubuntu.sh, ubuntu.sh.md5..
4)Memori data di hp ada ruang kosong 3.5gb ataupun di memori kad...


1st extract file ubuntu tadi di komputer anda..kemudian sambungkan hp ke komputer melalui usb..pindah file ke tempat yang menpunyai ruang 3.5gb...sesudah selesai memindah file ubuntu tersebut, buka terminal emulator taip kan [  su  ] maksudnya 'superuser'...tunggu permission oleh superuser...taip [  cd sdcard/external_sd/ubuntu  ] saya letak kan folder tadi ke sdcard/external_sd terpulang pada anda letak ianya..kemudian taip [  sh ubuntu.sh  ] saya sedia contoh screenshoot nya :

Jika dah keluar script tu di terminal jangan keluar dari terminal sebalik nya biar ia run dengan tekan menu key sebelah kiri...sekarang buka androidvnc...edit taip localhost;5900 dan password saya letak kan 'ubuntu'  dan port hendak lah sama dengan no localhost...lihat screenshoot..

kemudian set kan colour format ke pada 24bit colour 4bpp...


Ingat passwod anda tadi 'ubuntu' dan tekan connect...dah berjaya loading ke ubuntu ke?hahahhaha tak menjadi ulang step ketika membuka androidvnc dari step1 hingga akhir beberapa kali..sehingga berjaya..
screenshoot linux ubuntu di samsung s plus saya..

4 comments: